Přímým poznáním JE ...
12. 11. 2009
PŘÍMÝM POZNÁNÍM JE JEN VLASTNÍ UVĚDOMĚNÍ ČLOVĚKA
Každý večer jdeme spát, každé ráno se budíme. BEZ NAŠÍ VŮLE. Ve spánku pocit "já" – ego mizí, objeví se snové "já" a jeho svět anebo není (je) nic. Přesto víme, ovšem až ráno, že jsme spali dobře. A máme spánek rádi. Celý "náš" život, budeme-li tomu tak říkat, je střídání tří stavů. Cokoli se děje, cokoli zažíváme, víme či nevíme apod. se děje hlavně v bdělém stavu, ten považujeme za stěžejní, něco následně ve světě snového "já", ve spánku beze snů se neděje nic, oba předchozí světy přestávají existovat, stejně jako v něm neexistuje pocit "já", tedy ego.
Střídání těchto stavů se děje bez naší vůle. Můžeme rozumovat, bránit se, chytračit, ale dřív nebo později prostě usneme a když usneme, většinou se zase po nějakém čase probudíme.
A jednou takhle umřeme (zmizí pocit "já", který je v bdělém stavu spojován se jménem a určitým tvarem).
Pocit "já" zná každý a převážná většina lidí si i myslí, že tímto pocitem "já" je. Tento pocit "já" je ego. "Čisté ego" je pocit "já", tento pocit se objeví ihned po probuzení, Bhagaván Ramana mluvil o přechodovém stavu, během zlomku okamžiku se spojí s myšlenkou těla, ztotožní se a objeví se ne-já, tedy svět bdělého stavu. Tuto zkušenost může při troše úsilí a pozornosti zažít každý sám na sobě (pokud ho ovšem ve 4 ráno nebudí budík :).
Všechno, co existuje, se objevuje až poté, co se objeví "já"-myšlenka. Zdrojem "já"-myšlenky je pravé Já, Bytí samo. Bez Já by nebylo"já"-ego, bez "já"-ega by nebyl svět.
Je pošetilé se domnívat, že pouze proto, že bdělý stav se jeví spojitý a časoprostorový, je skutečný. Kdyby skutečný byl, trval by pořád, ale stavy se střídají. Žádný z těchto tří stavů skutečný není. Skutečné není ani "já" ego, které mizí – bez své vůle – ve stavu spánku beze snů a objevuje se – opět bez své vůle – ve stavu bdělém. Skutečné je pouze pravé Já, Bytí, které je podkladem všech tří stavů a zdrojem "já"-myšlenky. A toto pravé Já je cílem duchovně hledajících.